środa, 26 sierpnia 2015

Zarządzanie czasem - jak ustalać priorytety?

Zarządzanie czasem to niezwykle ważna umiejętność, ale żeby ją opanować, trzeba najpierw ustalić swoje priorytety. Nie jest to zadanie szczególnie trudne, i polega tak naprawdę na opanowaniu dwóch, konkretnych pojęć. 



Spotkaliście się z nazwą : Macierz Eisenhowera? Koleś ten - Szanowny Pan Dwight, wypowiedział kiedyś jedno, mega ważne i prawdziwe zdanie, a brzmiało ono dokładnie tak: To, co ważne, rzadko bywa pilne, a to co pilne, rzadko bywa ważne.

I tak właśnie - zgodnie z tezą tego zdania, powinniśmy ustalać nasze priorytety dzieląc je na :

  •  pilne ( czyli takie, które wymagają tego pośpiechu i szybkości działania) 
i

  • ważne (czyli zależne od tego, czy dana sprawa jest bardzo istotna w naszych działaniach i ma duży wpływ na to, czy zrealizujemy dzięki niej nasze marzenia albo plany) 


4 ćwiartki macierzy Eisenhowera

  • ćwiartka numer 1 - tutaj umieszczamy plany, których pod żadnym pozorem nie wolno nam zaniedbywać. Takie naprawdę nb. 1 - zwane również, sytuacjami kryzysowymi. Macie tak czasem, że przez jakiś czas coś odkładaliście, i zostało Wam kilka spraw do ogarnięcia na wczoraj? To właśnie priorytety "na sygnale", które wpisują się w pierwszą ćwiartkę wspomnianej macierzy. Zarządzanie czasem będzie znacznie łatwiejsze, jeżeli będziemy potrafili je oddzielić od reszty. 
  • ćwiartka numer 2 - to tak zwana wysoka jakość. Są to zadania dla nas istotne- bardzo istotne, ale jednocześnie takie, na których wykonanie możemy poświęcić więcej czasu. O na przykład taki kurs angielskiego. Wiadomo, że języka obcego i tak nie nauczymy się w trzy dni, ale kiedy się go nauczymy, bardzo się nam przyda w kontaktach międzyludzkich czy też działaniach marketingowych. Zadanie ważne - ale nie na wczoraj. Na jego wykonanie możemy poświęcić odpowiednią ilość czasu.
  • ćwiartka numer 3 - i tutaj tłumaczenie trochę zakręcone - bo są to zadania, które są jednak pilne, ale jednocześnie niezbyt ważne. To znaczy nie pomogą nam one odnieść sukcesu w pracy, nie poprawią komfortu naszego życia itp. Tutaj trudno podać przykład takiego konkretnego działania, ponieważ to, jakie priorytety "wrzucimy do tego worka" to kwestia w stu procentach indywidualna.
  • ćwiartka numer 4 - w tej kategorii umieszczamy zadania, które nie są ani szczególnie ważne, ani też pilne. To tak zwany pożeracz czasu - ehe... też tak macie, że tylko odpalicie facebooczka, to romansujecie z nim przynajmniej pół godzinki? A przecież mieliście tylko odpisać na jedną wiadomość JEDNĄ! Tia..

Jeżeli nauczymy się segregować priorytety wrzucając je do konkretnych ćwiartek, zarządzanie czasem stanie się dla nas naprawdę łatwe. Zatem notesy na stół, długopisy w dłoń, i podzielcie kartkę na 4 części. A teraz pogłówkujcie trochę nad Waszymi celami - bo tylko wtedy, gdy uda się Wam je ustalić, będziecie mogli tez je osiągnąć. 


0 komentarze:

Prześlij komentarz